FAQ

Aanmelden en overstappen

Is het hebben van een slimme meter een harde voorwaarde?

Ja. NextEnergy gelooft dat dynamische energietarieven een belangrijke sleutel zijn om de energietransitie te versnellen. Immers moet de consument beloond worden voor energie gebruik wanneer er een overschot is op het energienet en de prijzen laag zijn. Dit kan alleen worden gemeten indien je ook een slimme meter hebt.

Heb je nog een conventionele meter maar wil je graag gebruik maken van de diensten van NextEnergy en wil je een slimme meter? Neem dan contact op met jouw netbeheerder om dit te plaatsen. Indien je toch geen slimme meter hebt, dan is het alleen mogelijk om het wettelijke modelcontract af te sluiten.

Ik heb een vast contract, maar wil wel overstappen. Kan dat?

Zeker. Bij een vast contract zal de energieleverancier soms een boete rekenen indien je overstapt. Deze boetes zijn wettelijk vastgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), in 2022 zijn deze boetes maximaal €125 euro voor elk jaar dat je eerder opzegt. In veel gevallen is het gebruik maken van dynamische prijzen zoveel voordeliger dat het betalen van de boete prima uit kan.

Ik heb zonnepanelen en maak gebruik van salderingsregels, kan dat ook bij NextEnergy?

Natuurlijk kan dat. NextEnergy loopt voorop in de energietransitie, een belangrijk onderdeel hierin is de eigen opwek met zonnepanelen. Bij NextEnergy vergoeden wij de daadwerkelijke marktprijzen, zowel voor jouw verbruik (levering) als voor jouw opwek (teruglevering). Voor ieder uur salderen we hierbij jou verbruik met jou opwek. Indien je meer hebt verbruikt dan opgewekt, betaal je voor de overblijvende volumes de corresponderende uurprijs. Indien je meer hebt opgewekt dan verbruikt, dan krijg de uurprijs vergoed voor de overblijvende volumes. Je betaalt alleen belasting over jouw netto verbruik per jaar.