Veelgestelde vragen

Ik heb zonnepanelen en maak gebruik van salderingsregels, kan dat ook bij NextEnergy?

Natuurlijk kan dat. NextEnergy loopt voorop in de energietransitie, een belangrijk onderdeel hierin is de eigen opwek met zonnepanelen. Bij NextEnergy vergoeden wij de daadwerkelijke marktprijzen, zowel voor jouw verbruik (levering) als voor jouw opwek (teruglevering). Voor ieder uur salderen we hierbij jouw verbruik met jouw opwek. Indien je meer hebt verbruikt dan opgewekt, betaal je voor de overblijvende volumes de corresponderende uurprijs. Indien je meer hebt opgewekt dan verbruikt, dan krijg je de uurprijs vergoed voor de overblijvende volumes. Je betaalt alleen belasting over jouw netto verbruik per jaar.

Meer weten? Lees het artikel

Gerelateerde vragen

Waarom is een slimme meter verplicht?

Het hebben van een slimme meter is een harde voorwaarde. . Wij moeten namelijk precies weten wat iemand wanneer aan elektriciteit en gas verbruikt heeft. En dat kan alleen met een slimme meter goed gemeten worden.  

Daarnaast geloven wij dat dynamische energietarieven nodig  zijn voor het verduurzamen van het energienet. De klant moet beloond worden wanneer hij of zij energie verbruikt op momenten dat er veel energie beschikbaar is. Zoals bijvoorbeeld op een zonnige middag, wanneer de zonnepanelen een hoge piek aan energie produceren. Ook dat kan alleen gemeten worden met een slimme meter.

Heb je nog een oude meter en wil je toch gebruik maken van de diensten van NextEnergy? Dan is het alleen mogelijk om het wettelijke modelcontract af te sluiten. Ons modelcontract vind je hier: Modelcontract NextEnergy.

Wordt mijn overstap geregeld door NextEnergy?

Let op. Je moet zelf op tijd je contract bij je energieleverancier annuleren voor je overstapt naar NextEnergy. 

Houd rekening met:
1. Is je contract afgelopen en kan je zonder boete overstappen?
2. is er sprake van een opzegtermijn? Bijvoorbeeld 30 dagen.

Noteer de datum dat je over kan stappen, dat is meestal met een maand opzegtermijn. Deze dag gebruik je als startdatum om over te stappen bij Next Energy. 

1. Meld je aan bij NextEnergy.
2. Noteer duidelijk de startdatum (30 dagen vanaf aanmelding).
3. Annuleer je contract bij de leverancier waar je nu zit.

1 á 2 dagen voor het aflopen van je contract bij je huidige leverancier, zetten wij het contract om. Vanaf de afgesproken datum wordt dan je energie via NextEnergy geleverd. De aanmelding van het netbeheer verloopt wel automatisch op de dag van ingang.

Biedt NextEnergy ook spoedaansluitingen aan?

Op dit moment helaas niet vanwege grote drukte. Voor alle klanten geldt dus het termijn van 30 dagen.

Is het hebben van een slimme meter een harde voorwaarde?

Ja. NextEnergy gelooft dat dynamische energietarieven een belangrijke sleutel zijn om de energietransitie te versnellen. Immers moet de consument beloond worden voor energie gebruik wanneer er een overschot is op het energienet en de prijzen laag zijn. Dit kan alleen worden gemeten indien je ook een slimme meter hebt.Heb je nog een conventionele meter maar wil je graag gebruik maken van de diensten van NextEnergy en wil je een slimme meter? Neem dan contact op met jouw netbeheerder om dit te plaatsen. Indien je toch geen slimme meter hebt, dan is het alleen mogelijk om het wettelijke modelcontract af te sluiten.

Ik heb een vast contract, maar wil wel overstappen. Kan dat?

Zeker. Bij een vast contract zal de energieleverancier soms een boete rekenen indien je overstapt. Deze boetes zijn wettelijk vastgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), in 2022 zijn deze boetes maximaal €125 euro voor elk jaar dat je eerder opzegt. In veel gevallen is het gebruik maken van dynamische prijzen zoveel voordeliger dat het betalen van de boete prima uit kan.