Veelgestelde vragen

Wat zijn de algemene voorwaarden van de vriendenkorting?

Verwijzer

  • De verwijzer is reeds klant bij NextEnergy BV en is degene die de code van het vriendenkortingsprogramma deelt. De ontvangende persoon van de kortingscode is de verwezen persoon.
  • Een aanmelding via het vriendenkortingsprogramma is succesvol wanneer de verwezen persoon zijn/haar contract is ingegaan en stroom en/of gas geleverd wordt.
  • De hoogte van de vergoeding voor het aanbrengen van verwezen klant staat vermeld in de vriendenomgeving van de app. Het moment van registratie van de verwezen klant is leidend in de hoogte van de vriendenkorting.
  • Om aanspraak te maken op de vriendenkorting moet de verwezen klant de code tijdens het klantregistratieproces hebben ingevoerd.
  • De vriendenkorting zal verrekend worden op de eindnota of de eerstvolgende jaarnota.
  • De getoonde vriendenkorting is inclusief BTW.
  • Bij het delen van je persoonlijke vriendencode ga je ermee akkoord dat je naam gedeeld kan worden met de ontvanger.
  • Het is niet toegestaan om jouw persoonlijke vriendencode te verspreiden op openbare en/of breed toegankelijke plaatsen zoals bijvoorbeeld internet fora.
  • Om aanspraak te maken op de vriendenkorting moet je een actief contract hebben bij NextEnergy BV en mag je ten tijde van het livegaan van het contract van de verwezen klant niet in een opzeggingsprocedure zitten.
  • Er geldt een maximum van vijf succesvolle verwijzingen per natuurlijk rechtspersoon waarvoor de verwijzer een vergoeding kan ontvangen.
  • De hoogte van de te verdienen vriendenkorting is afhankelijk van het aantal aansluitingen dat de verwezen persoon afsluit.
  • De voorwaarden van het vriendenkortingsprogramma kunnen ten alle tijden eenzijdig worden gewijzigd door NextEnergy BV.

 

De verwezen persoon

  • De verwezen persoon is iemand die zich heeft aangemeld als klant bij NextEnergy BV middels gebruik van een vriendencode van een verwijzer.
  • Een aanmelding via het vriendenkortingsprogramma is succesvol wanneer de verwezen persoon zijn/haar contract is ingegaan en stroom en/of gas geleverd wordt.
  • De hoogte van de vergoeding voor de verwezen persoon staat vermeld in de bevestigingsbrief. Het moment van afsluiten is leidend in de hoogte van de vriendenkorting. Mocht je het met het getoonde bedrag niet eens zijn en/of staat de vriendenkorting niet vermeld in je bevestigingsbrief dien je dit uiterlijk binnen 31 dagen kenbaar te maken bij de klantenservice van NextEnergy BV.
  • Bij het gebruik maken van een vriendenkortingscode ga je ermee akkoord dat je naam gedeeld kan worden met de verwijzer.
  • Om aanspraak te maken op de vriendenkorting moet de verwezen klant de code tijdens het klantregistratieproces succesvol hebben ingevoerd.
  • De vriendenkorting is niet pro rato. Om de vriendenkorting te verrekend te krijgen dien je 1 volledig kalender jaar klant te blijven.
  • De vriendenkorting zal verrekend worden op de eerste jaarnota.
  • De getoonde vriendenkorting is inclusief BTW.
  • De hoogte van de te ontvangen vriendenkorting is afhankelijk van het aantal aansluitingen dat wordt afgenomen bij NextEnergy BV.
  • De voorwaarden van het vriendenkortingsprogramma kunnen ten alle tijden eenzijdig worden gewijzigd door NextEnergy BV.

Gerelateerde vragen

Hoe lees ik de meterstand af?

Jouw energieverbruik in je huis wordt exact bijgehouden door twee kleine kastjes in je meterkast. Dit zijn de stroom en gas meter. Superhandig, want deze meterstanden zorgen ervoor dat je jaarnota overeenkomt met je energieverbruik. Daarnaast heb je de meterstanden nodig als je gaat verhuizen of als je bijvoorbeeld overstapt naar een andere leverancier. Maar hoe lees je nou zo’n meter af?

Stroommeter

Stroom wordt gemeten in kilowattuur (kWh). Er zijn drie typen stroommeters; de analoge meter, digitale meter en de slimme meter. In een analoge meter wordt er een onderscheid gemaakt in een enkeltarief en analoge meter met dubbeltarief.


Welke energie meter heb ik?

Heb je een analoge meter met één telwerk dan is dat een analoge meter met enkeltarief. Heeft de meter twee telwerken dan is het een meter met dubbeltarief.


Analoog

De analoge meter heeft één telwerk, dit is een draaischijf die eruitziet als de cijfers op een cijferslot en deze geeft de meterstand weer. Je geeft de volledige meterstand aan ons door. Staan er cijfers achter de komma? Deze kan je vergeten en hoef je dus niet aan ons door te geven.




Analoog dubbeltarief

Heeft je analoge meter twee telwerken? Dan geeft deze de meterstand van het normaal- en daltarief door. Het bovenste telwerk is voor het daltarief en het onderste telwerk is voor het normaaltarief. Het is belangrijk beide meterstanden door te geven. Ook hier geef je de volledige meterstand zonder getallen achter de komma.  

Op 1 juli 2021 is het signaal voor tariefschakeling door de netbeheerders uitgezet. Sindsdien kan jouw energie alleen nog maar worden afgerekend op basis van afgesproken enkeltarief.

Digitale energie meter.

Een digitale meter heeft een digitaal telwerk. Elke paar seconden komt er een ander telwerk tevoorschijn. Het eerste telwerk is jouw dal- en normaaltarief, het tweede jouw teruggeleverde energie (als je zonnepanelen hebt). Naar welk telwerk kijk je? Het volgende tabelletje geeft inzicht:  

Telwerk   Code   Betekenis   
1 / T11.8.1Verbruik daltarief
2 / T21.8.2Verbruik normaaltarief
3 / T32.8.1Teruggeleverddaltarief
4 / T42.8.2Teruggeleverd normaaltarief

Gas meter

Welke gasmeter heb ik?

Gas wordt uitgedrukt in m3, hetzelfde als ook jouw watermeter uitgedrukt wordt in m3. Je kunt deze uit elkaar houden doordat de gasmeter vierkant/rechthoekig is en de watermeter rond. Kijk dus naar de vierkant/rechthoekige meter!  

Analoog

Analoge gasmeters hebben maar één telwerk, je geeft alleen de meterstand in de zwarte vakjes door.


Digitale gasmeter

Heb je een digitale gasmeter? Als je op de knop drukt om het scherm op te lichten lees je de volledige meterstand af, zonder de cijfers achter de komma.

Waarom is een slimme meter verplicht?

Het hebben van een slimme meter is een harde voorwaarde. . Wij moeten namelijk precies weten wat iemand wanneer aan elektriciteit en gas verbruikt heeft. En dat kan alleen met een slimme meter goed gemeten worden.  

Daarnaast geloven wij dat dynamische energietarieven nodig  zijn voor het verduurzamen van het energienet. De klant moet beloond worden wanneer hij of zij energie verbruikt op momenten dat er veel energie beschikbaar is. Zoals bijvoorbeeld op een zonnige middag, wanneer de zonnepanelen een hoge piek aan energie produceren. Ook dat kan alleen gemeten worden met een slimme meter.

Heb je nog een oude meter en wil je toch gebruik maken van de diensten van NextEnergy? Dan is het alleen mogelijk om het wettelijke modelcontract af te sluiten. Ons modelcontract vind je hier: Modelcontract NextEnergy.

Wordt mijn overstap geregeld door NextEnergy?

Jouw overstap wordt geregeld door ons

Jouw overstap naar NextEnergy wordt door ons geregeld. Jij hoeft je geen zorgen te maken, ook als je niets hoort van je huidige energieleverancier. Ga je verhuizen? Neem dan wel contact op met je energieleverancier om het contract te beëindigen.

 
Heb je een vast contract?

Let dan goed op dat de einddatum van dat contract gelijk staat aan de startdatum bij NextEnergy. Zo voorkom je problemen met je opzegtermijn.

Biedt NextEnergy ook spoedaansluitingen aan?

Ja, bij NextEnergy kan je ook terecht voor een spoedaansluiting. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Wat is het verdienmodel van NextEnergy?

Bij NextEnergy bieden wij een abonnementsprijs van slechts €5,00 per maand per aansluiting aan. Dit behoort tot de goedkoopste tarieven van de Nederlandse energiemarkt. Wij gebruiken dit geld voor marketing-doeleinden en het betalen van personeel. NextEnergy verdient dus niet aan jouw verbruik!

Waarom zijn dynamische energieprijzen lager?

Bij NextEnergy betaal jij precies wat je verbruikt. Wij brengen namelijk de kale (dynamische) marktprijs van energie in rekening. Dit is compleet anders dan bij traditionele energiebedrijven, die hoge risico- en winstmarges boven op de marktprijzen in rekening brengen. Hierdoor zijn dynamische marktprijzen tot wel 25% lager dan vaste en variabele prijzen. Bij NextEnergy geloven we dat verdienen aan het energieverbruik van consumenten niet meer van deze tijd is. Zeker gezien de instabiele energiemarkt en klimaatverandering.

NextEnergy toont de marktprijzen direct op de ontwikkelde app. Hierbij maken wij gebruik van de meest gangbare handelsbeurs voor energie, namelijk de EPEX-spotprijzen voor elektriciteit en de EEX-spotprijzen voor gas. Alle tarieven worden één-op-één doorbelast aan onze consument. Dit geldt voor de inkoopprijzen maar ook voor overige kosten zoals kosten voor de netbeheerder, belastingen en heffingen. Consumenten kunnen hierdoor slim gebruik maken van lage marktprijzen.

Ik heb zonnepanelen en maak gebruik van salderingsregels, kan dat ook bij NextEnergy?

Natuurlijk kan dat. NextEnergy loopt voorop in de energietransitie, een belangrijk onderdeel hierin is de eigen opwek met zonnepanelen. Bij NextEnergy vergoeden wij de daadwerkelijke marktprijzen, zowel voor jouw verbruik (levering) als voor jouw opwek (teruglevering). Voor ieder uur salderen we hierbij jouw verbruik met jouw opwek. Indien je meer hebt verbruikt dan opgewekt, betaal je voor de overblijvende volumes de corresponderende uurprijs. Indien je meer hebt opgewekt dan verbruikt, dan krijg je de uurprijs vergoed voor de overblijvende volumes. Je betaalt alleen belasting over jouw netto verbruik per jaar.

Is het hebben van een slimme meter een harde voorwaarde?

Ja. NextEnergy gelooft dat dynamische energietarieven een belangrijke sleutel zijn om de energietransitie te versnellen. Immers moet de consument beloond worden voor energie gebruik wanneer er een overschot is op het energienet en de prijzen laag zijn. Dit kan alleen worden gemeten indien je ook een slimme meter hebt.

Heb je nog een oude meter?

En wil je graag gebruik maken van de diensten van NextEnergy? Neem dan contact op met jouw netbeheerder om een slimme meter te laten plaatsen. Indien je geen slimme meter hebt, dan is het bij NextEnergy alleen mogelijk om het wettelijke modelcontract af te sluiten.

Ik heb een vast contract, maar wil wel overstappen. Kan dat?

Zeker. Bij een vast contract zal de energieleverancier soms een boete rekenen indien je overstapt. Deze boetes zijn wettelijk vastgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Sinds juni 2023 is deze boete gebaseerd op hoeveel verlies de energieleverancier draait door jouw vroegtijdige vertrek. Neem contact op met jouw huidige energieleverancier en ze moeten jou vertellen hoe hoog jouw opzegboete zal worden.

Lees ook: 3 redenen om géén vast contract te nemen.