Veelgestelde vragen

Waarom betaal ik ondanks de dynamische energieprijzen bij NextEnergy een vast voorschot per maand?

Het hanteren van een maandelijks voorschot - ondanks de wisselende energieprijzen - heeft de volgende voordelen:

  • Je weet precies hoeveel je maandelijks aan energiekosten kwijt bent.
  • Dankzij het maandelijkse voorschot worden de kosten over het jaar verspreid. Dit voorkomt onverwacht hoge energierekeningen in de winter.

Dankzij het maandelijkse voorschot houdt je grip op je energiekosten. Je energierekeningen blijven zo door het hele jaar gelijk, ook wanneer prijzen door het jaar heen fluctueren.

Gerelateerde vragen

Hoe speel ik in op dalmomenten?

Via onze app kun je dagelijks rond 16:00 de stroomprijzen van de volgende dag bekijken. Deze prijzen kunnen behoorlijk verschillen van uur tot uur.

Hoe wordt het termijnbedrag bepaald?

Je termijnbedrag of vast voorschot berekenen we door jouw gegevens van je jaarlijks verbruik te nemen die jij opgeeft als jouw verbruik in het verleden. We rekenen met een jaarverbruik dat we delen door twaalf maanden.  

Daar komen vervolgens verschillende kosten bij, zoals de vaste kosten, de leveringskosten en de overige kosten. De prijzen per eenheid ronden we af, hierdoor kan er een minimaal verschil zichtbaar zijn in de totaalbedragen.

Stroom

Abonnementskosten: €5,99 per maand


Leveringskosten

Vaste beursprijs: dagprijs

Inkoopvergoeding: €0,0199 per kWh  

Overige kosten

Netbeheerkosten

Energiebelasting: €0,1316/kWh

Vermindering energiebelasting*

Gas

Abonnementskosten: €5,99 per maand


Leveringskosten

Vaste beursprijs: dagprijs

Inkoopvergoeding: €0,0590 / m³

Overige kosten

Netbeheerkosten

Energiebelasting: €0,7055 / m³

*De overheid compenseert een deel van de energiekosten door een korting te geven op de energiebelastingen voor stroom. Deze korting is verwerkt in het aanbod dat we jou doen.

Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaar- of eindnota?

Aan het einde van ieder contractjaar ontvang je jouw jaarnota en aan het einde van je contract een eindnota. Op deze nota kan je zien of je geld terugkrijgt of bij moet betalen. Indien je bij moet betalen is dat natuurlijk vervelend, dat begrijpen wij ook. Er zijn verschillende redenen waarom je bij moet betalen:

  • Je energieverbruik of de prijzen zijn gestegen en daarmee ook de kosten.
  • Je zonnepanelen hebben minder terug geleverd dan verwacht.
  • Je termijnbedrag is verlaagd, maar je verbruik bleef hetzelfde.

Is het bedrag dat je bij moet betalen (veel) hoger dan je had verwacht? En wordt het lastig dat in een keer te betalen? Neem dan contact op met onze klantenservice en samen zoeken we een oplossing.  

Wat is een eindnota en wanneer ontvang ik deze?

De eindnota ontvang je van ons als je je contract bij ons hebt opgezegd of als je verhuisd bent. Het streven is de eindnota binnen 6 weken te versturen, bij eventuele issues of correcties kan dit bij uitzondering langer duren. Op deze nota tonen we de kosten op basis van de leveringsperiode, prijzen en je verbruik. Het totaal aan gebruikte energie wordt verrekend met het totaal in rekening gebrachte termijnbedragen. Heb je meer energie verbruikt dan betaald, dan incasseren wij het verschil binnen twee weken. Heb je minder verbruikt, dan krijg jij het verschil teruggestort op jouw rekening.

Op de eindnota die je van ons krijgt kan je meteen zien of je moet bijbetalen of dat je geld terugkrijgt. Openstaande voorschotten moeten natuurlijk wel betaald worden.

Wat is een jaarnota en wanneer ontvang ik deze?

12 maanden nadat we zijn gestart met het leveren van stroom en/ of gas aan jouw adres, maken we de jaarnota op. Op deze nota staat een overzicht van de de totale kosten van jouw verbruik van het afgelopen jaar. Binnen 6 weken wordt deze jaarnota verstuurd.  


Het totaal van de 12 maandelijkse voorschotbedragen die jij hebt betaald wordt vergeleken met de totale kosten van jouw verbruik. Zijn de verbruikskosten lager dan de betaalde voorschotten, dan krijg je dat te veel betaalde geld binnen 3 weken teruggestort op jouw rekening. Zijn de verbruikskosten hoger dan de maandelijkse termijnbedragen, dan incasseren wij dat binnen 2 weken.

Lees hier meer over hoe onze rekening wordt opgebouwd.

Wat is het verschil tussen beursprijs, beursprijs+ en all-in prijs?

Beursprijs

De beursprijs van energie is de marktprijs waartegen NextEnergy energie inkoopt op de Europese energiemarkt. Deze prijs is exclusief BTW.

Beursprijs+

In de beursprijs+ wordt ook de inkoopvergoeding, energiebelasting (in 2024 €0,13 per kWh stroom en €0,70 per m3 gas) en BTW (21%) over de beursprijs meegerekend.

All-in prijs

De all-in prijs bevat alle posten van de beursprijs+, en telt daar de netbeheerderskosten en abonnementskosten bij op. Daarnaast wordt de vermindering energiebelasting van de prijs afgehaald om tot de all-in prijs te komen.

Waarom is een slimme meter verplicht?

Het hebben van een slimme meter is een harde voorwaarde. . Wij moeten namelijk precies weten wat iemand wanneer aan elektriciteit en gas verbruikt heeft. En dat kan alleen met een slimme meter goed gemeten worden.  

Daarnaast geloven wij dat dynamische energietarieven nodig  zijn voor het verduurzamen van het energienet. De klant moet beloond worden wanneer hij of zij energie verbruikt op momenten dat er veel energie beschikbaar is. Zoals bijvoorbeeld op een zonnige middag, wanneer de zonnepanelen een hoge piek aan energie produceren. Ook dat kan alleen gemeten worden met een slimme meter.

Heb je nog een oude meter en wil je toch gebruik maken van de diensten van NextEnergy? Dan is het alleen mogelijk om het wettelijke modelcontract af te sluiten. Ons modelcontract vind je hier: Modelcontract NextEnergy.

Hoe werkt een dynamisch energiecontract?

Bij een dynamisch energiecontract betaal je de beursprijs van het moment voor gas en elektriciteit. Stroomprijzen veranderen per uur en gasprijzen per dag. Je kunt de (dynamische) energieleverancier zien als de handelaar die de energie rechtstreeks vanuit de beurs  aan jou doorstuurt.

Met de NextEnergy app heb je altijd inzicht in de huidige energieprijzen en kan je daar slim op inspelen. Dit doe je door ‘energieslurpers’, zoals de wasmachine, aan te zetten op het moment dat de stroomprijs laag is. Met een dynamisch energiecontract betaal je dus alleen wat je verbruikt.

Wat betekent de energietransitie en hoe dragen dynamische energieprijzen daar aan bij?

Met de energietransitie wordt de overgang van fossiele energiebronnen naar natuurlijke energiebronnen bedoeld. In andere woorden, het gebruik van kolen, olie en gas voor het opwekken van energie wordt volledig vervangen door CO2-neutrale energiebronnen, zoals zon, wind en water.

Op een winderige, zonnige middag wordt er een hoge piek aan energie teruggeleverd aan het net. Het energienet is nog niet ingericht op deze pieken en kan de energie niet kwijt. Het energienet raakt dan overbelast. Op dagelijkse basis is er wel één of meerdere van die “energiepieken” afkomstig uit natuurlijke bronnen.

De energietransitie en dynamische prijzen

De energieprijzen schommelen per uur en op de piekmomenten - wanneer natuurlijke bronnen, zoals windmolens en zonnepanelen veel energie aanleveren - wordt de energie voor een lage prijs en in uitzonderlijke gevallen, zelfs met geld toe aangeboden. Klanten met dynamische energiecontracten kunnen slim inspelen op deze goedkope momenten. Deze klanten worden dankzij de lage prijzen gemotiveerd om energie af te nemen op de piekmomenten en dragen daardoor direct bij aan het in evenwicht houden van het energienet.

Ondanks dat  er beperkt energie is, gaat er dagelijks energie verloren. En dat is erg zonde. Dankzij dynamische energiecontracten worden klanten zich bewust van de energieprijzen.  Iedereen draagt dan zijn steentje bij in het versnellen van de energietransitie door energie te gebruiken als het nodig is.

Wat is het verschil tussen dynamische, vaste en variabele energiecontracten?

Bij een vast contract betaal je als klant een vast energietarief per maand. Dit tarief staat voor een X aantal jaren vast, ongeacht wat de schommelende energiemarkt doet. Bij een variabel energiecontract betaal je ook een vast energietarief per maand, de hoogte van het tarief kan per maand verschillen. De energieleverancier is bij een variabel contract vrij om het energietarief per maand op basis van de energiemarkt aan te passen. Een variabel energiecontract leg je vast voor onbepaalde tijd en mag je als klant altijd opzeggen.

Een dynamisch energiecontract werkt - in tegenstelling tot variabele en vaste contracten - niet met een vast energietarief per maand. Je betaalt de huidige elektriciteits- en gasprijs. Je verbruikt gas- en elektriciteit tegen de beursprijs. Deze prijzen schommelen voor elektriciteit per uur en voor gas per dag. Doorgaans liggen de beursprijzen ver onder de vaste tarieven van een vast- of variabel contract.

Gelden dynamische tarieven ook voor gas en hoe werkt dat?

Het antwoord is ja. De prijs voor gas verandert per dag. In de NextEnergy app kan je zien wat de huidige gasprijzen zijn. Je betaalt wat je verbruikt tegen de gasprijs van die dag.

Dynamische gasprijzen gemiddeld lager dan bij traditionele leveranciers

Gemiddeld liggen de dynamische gasprijzen lager dan de vastgezette prijzen bij traditionele energiemaatschappijen. Traditionele energiemaatschappijen die werken met een vastgezette prijs (vast of variabel contract), rekenen namelijk altijd een risicomarge bovenop de gasprijzen. Dit om te voorkomen dat ze verlies draaien wanneer de inkoopprijzen langere tijd flink stijgen. Daalt de beursprijs echter, dan maken deze leveranciers extra winst en betaal je als klant dus teveel.

Hoe werkt het aanmelden voor een gasaansluiting bij NextEnergy?

Je kunt ervoor kiezen om gas en/of elektriciteit van NextEnergy af te nemen. NextEnergy rekent €5,99 maandelijkse kosten per maand per aansluiting. Neem je gas en elektriciteit af, dan betaal je voor 2 aansluitingen (€11,98 per maand). Je kunt tijdens het berekenen van je aanbod aangeven welke aansluiting je wilt afnemen.

Kan ik de dag dat de automatische incasso geïncasseerd (26e van iedere maand) wordt aanpassen?

Helaas kan dit niet. Je kunt wel een aanvraag indienen om de betaling niet via automatische incasso te laten lopen. Dit raden wij echter niet aan, aangezien iedere betaling dan maandelijks handmatig doorgevoerd moet worden.

Wanneer kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Je kan je voorschot aanpassen nadat je een volledige maand bij ons onder contract hebt gestaan. Bel gerust met onze klantenservice en wij passen het voor je aan!

Op welke datum wordt de automatische incasso afgeschreven?

Het bedrag wordt op de 26e van iedere maand automatisch van je rekening afgeschreven.

Zijn de beursprijzen altijd inzichtelijk?

Bij NextEnergy geloven wij dat inzicht in de prijzen een belangrijke sleutel is om mensen bewust te maken van zijn eigen mogelijkheden om hierop te anticiperen. NextEnergy toont de beursprijzen direct op de ontwikkelde app. Hierbij maken wij gebruik van de meest gangbare handelsbeurs voor energie, namelijk de EPEX spotprijzen voor elektriciteit en de EEX spotprijzen voor gas. Alle tarieven worden één-op-één doorbelast aan onze consument. Dit geldt voor de beursprijzen maar ook voor overige kosten zoals kosten voor de netbeheerder, belastingen en heffingen.