November 14, 2022
Over NextEnergy

Het verdienmodel en de strategie van NextEnergy

Bij NextEnergy werken we met dynamische energiecontracten. Dat betekent dat onze klanten profiteren van goedkope energie tegen inkoopprijzen. Een nieuw innovatief idee gericht op de toekomst, dat logischerwijs vragen oproept. Want een energieleverancier die een lage energierekening aanmoedigt, is best nieuw. In dit artikel vertellen we je graag over hoe het verdienmodel van NextEnergy werkt, waar wij ons geld aan verdienen en waarom deze strategie voor lagere maandlasten zorgt.

Het artikel samengevat:  

  • NextEnergy verdient niet aan het energieverbruik van klanten, wij rekenen per klant een vast bedrag van €5,00 per maand per aansluiting voor het gebruik maken van onze services.
  • De kans dat wij, als een energieleverancier die met dynamische energiecontracten werkt, failliet kan gaan is zeer klein. Wij kopen namelijk altijd energie in tegen de inkoopprijs en daardoor ontstaat er geen gat tussen de dagelijkse prijzen en de verkoopprijs naar de klant.
  • Ondanks de dynamische prijzen betaal je bij NextEnergy, zoals je gewend bent bij andere energieleveranciers, een voorschotbedrag per maand. Zo wordt het verschil tussen de maandelijkse lasten in de zomer en winter beter verspreid. In de NextEnergy app kan je altijd je actuele gegevens inzien. Je komt dus nooit voor verrassingen te staan!

Heb je de NextEnergy app nog niet gedownload? Dan kan je dat hier gratis doen (ook als je nog geen klant bent):

Het verdienmodel van NextEnergy

Bij NextEnergy verdienen we niet aan het energieverbruik van onze klanten. Integendeel, onze missie is om de consument met informatie over het eigen energieverbruik zoveel mogelijk te helpen om slim- en daarmee goedkoper energie te gebruiken..

Dit doen we nu bijvoorbeeld voor onze klant:

  • Energie tegen inkoopprijzen aan te bieden. 
  • De dagelijkse energieprijzen in de NextEnergy App te laten zien (deze elektriciteitsprijzen veranderen per uur, gasprijzen veranderen per dag).

Zowel het doorgeven van informatie over het energiegebruik en de prijzen in de app wordt continu verbeterd. Daarnaast hebben we een klantenserviceteam dat altijd bereikbaar is voor jullie vragen en voor het geven van advies. Deze diensten kosten natuurlijk tijd en geld. Dat snapt iedereen. Omdat wij niet aan het verbruik van onze klanten verdienen, betaal je als klant van NextEnergy een vast bedrag van €5,00 per aansluiting per maand. Met dit bedrag betalen wij alle kosten die nodig zijn om een financieel gezond bedrijf te runnen. Daarnaast betalen we hier ook de groei van ons concept van.

Verdienen aan energieverbruik is volgens ons niet meer van deze tijd. In plaats daarvan betaal je als klant van NextEnergy een vast bedrag van €5,00 per maand per aansluiting om gebruik te maken van onze service. Met dit bedrag betalen wij alle kosten die nodig zijn om een financieel gezond bedrijf te runnen.

Het voordeel van een ambitieuze en efficiënte organisatie

NextEnergy is opgericht en gestart door een kleine groep ambitieuze ondernemers. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een team met alle benodigde expertises in huis. Tijdens de groei van het bedrijf vinden wij het doeltreffend regelen van bedrijfsprocessen het meest belangrijk . Alle technologie beheren wij zelf en we bieden bewust slechts een klein aantal diensten aan. Deze manier van werken brengt flexibiliteit en doelgerichtheid met zich mee én houdt de kosten laag.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan verder op de goedkoper pagina

De risico’s van het concept zijn nihil 

De energiecrisis van nu is een onderwerp dat iedereen raakt, waar veel over geschreven wordt en waar nog altijd veel onduidelijkheid over is. In deze onrustige tijd overstappen op een nieuwe, relatief onbekende energieleverancier is spannend. Dat begrijpen wij. Het verleden heeft laten zien dat de kleinere leveranciers door onverwachte hoge stijgingen, het niet altijd redden. Gelukkig is het concept van NextEnergy ongevoelig voor het failliet gaan door de onvoorspelbaarheid  van de energiemarkt. Hoe? Dat zit leggen we graag uit! 

Bij NextEnergy werken we uitsluitend met dynamische energiecontracten. Per dag kopen we de energie in die die dag gebruikt gaat worden, en dat tegen de inkoopprijs van dat moment. Deze prijs berekenen wij dan weer direct door aan de consument.

Hoe de markt zich ook gedraagt, de winst op de inkoop en de verkoop is nul, en jij betaalt nooit teveel voor je energie.

Vergelijking met variabele en vaste contracten

Maar als het zo simpel is, hoe kan het dan dat in het verleden energieleveranciers toch failliet gingen? Deze energieleveranciers werkten niet met dynamische energiecontracten, maar met variabele of vaste energiecontracten. De energieprijs voor  de consument staat dan voor een periode vast. En dat is een gevaarlijke situatie voor een bedrijf omdat de inkoopprijs het verschil maakt tussen het maken van verlies of winst. 

We leggen het je uit aan de hand van twee situaties:

Situatie A: De inkoopprijs van energie ligt lager dan de vastgezette prijs van de klant. Het bedrijf maakt winst op het verbruik van de klant.

Situatie  B: De inkoopprijs van energie ligt hoger dan de, vastgezette prijs van de klant. Het bedrijf maakt verlies op het verbruik van de klant.

Zolang dit mondjesmaat verandert en redelijk in balans is, is er niks aan de hand. Deze partijen bouwen altijd een reserve voor het risico in, wat de klant betaald. Zijn de dagelijkse  energieprijzen voor een langere tijd een stuk hoger en is er geen zicht op een daling, dan is dit reserve niet voldoende om het prijsverschil op te vangen en heeft de leverancier een probleem. Een startende energieleverancier heeft nog niet voldoende reserve en zal hele vele moeite hebben bij zo’n tegenslag.

Dankzij het werken met dynamische energiecontracten kopen wij energie altijd in tegen de dagelijkse inkoopprijs. Vervolgens berekenen wij dit direct door aan de klant. Er ontstaat dus nooit een gat tussen de dagelijkse energieprijs en de energieprijs die de consument aan ons betaalt. Dat maakt het financieel risico voor ons, maar ook voor jou als onze klant verwaarloosbaar. 

Vast voorschot 

Dynamische prijzen veranderen per uur en toch betaal je bij NextEnergy, zoals je altijd gewend bent geweest, een vast voorschotbedrag per maand. In de winter ligt het verbruik namelijk een stuk hoger dan in de zomer. Dat betekent dat je in de winter hoge energiekosten hebt en in de zomer een veel lager maandbedrag kwijt bent.

Door dit verschil over het jaar te spreiden in de vorm van een vast voorschotbedrag, voorkomen we dat onze klanten in de winter financieel in de problemen komen. Aan het einde van het jaar ontvang je een jaaroverzicht en krijg je of geld terug, of je betaalt bij. Natuurlijk zijn al jouw gegevens altijd inzichtelijk in de NextEnergy app. Je staat dus nooit voor verrassingen en je weet precies hoeveel je per maand verbruikt hebt en wat de kosten daarvan waren.