Veelgestelde vragen

Wat is een eindnota en wanneer ontvang ik deze?

De eindnota ontvang je van ons als je je contract bij ons hebt opgezegd of als je verhuisd bent. Het streven is de eindnota binnen 6 weken te versturen, bij eventuele issues of correcties kan dit bij uitzondering langer duren. Op deze nota tonen we de kosten op basis van de leveringsperiode, prijzen en je verbruik. Het totaal aan gebruikte energie wordt verrekend met het totaal in rekening gebrachte termijnbedragen. Heb je meer energie verbruikt dan betaald, dan incasseren wij het verschil binnen twee weken. Heb je minder verbruikt, dan krijg jij het verschil teruggestort op jouw rekening.

Op de eindnota die je van ons krijgt kan je meteen zien of je moet bijbetalen of dat je geld terugkrijgt. Openstaande voorschotten moeten natuurlijk wel betaald worden.

Meer weten? Lees het artikel

Hoe wordt mijn energierekening opgebouwd?

Gerelateerde vragen

Wat gebeurt er als de automatische incasso niet lukt?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

We proberen rond de 26e van de maand je termijnbedrag te incasseren via een automatische incasso. In het geval dat de incasso-poging wordt gestorneerd, bijvoorbeeld omdat je op dat moment te weinig saldo op je rekening hebt, vragen we je om het bedrag handmatig aan ons over te maken. De instructies hiervoor vind je in de herinnering die je van ons ontvangt.

Heb je geen herinnering ontvangen, of kom je er anders niet uit? Neem contact op met onze klantenservice, en ze lossen het snel voor je op.

Kan ik een betaalregeling krijgen?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Ja, het kan natuurlijk gebeuren dat je een keer moeite hebt met het betalen van je nota, bijvoorbeeld omdat er onverwachts iets verandert in je financiële situatie. In dat soort gevallen kan je een betaalregeling met ons afspreken. We hanteren niet één vast traject voor betaalregelingen, maar maken die op maat op basis van jouw persoonlijke situatie. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice, zij helpen je graag verder.

Kan ik advies krijgen bij een betalingsachterstand?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Ja, we begrijpen dat je soms wat wind in de rug kan gebruiken. Via Geldfit krijg je gratis en anoniem advies om te besparen op je energierekening, en kan je persoonlijk inzicht krijgen van een energiecoach. Door de potjes-check te doen zie je ook op welke toeslagen jij recht hebt.

Wacht niet te lang met het inschakelen van hulp — vaak zijn er meer mogelijkheden dan je denkt.

Hoe wordt het termijnbedrag bepaald?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Je termijnbedrag of vast voorschot berekenen we door jouw gegevens van je jaarlijks verbruik te nemen die jij opgeeft als jouw verbruik in het verleden. We rekenen met een jaarverbruik dat we delen door twaalf maanden.  

Daar komen vervolgens verschillende kosten bij, zoals de vaste kosten, de leveringskosten en de overige kosten. De prijzen per eenheid ronden we af, hierdoor kan er een minimaal verschil zichtbaar zijn in de totaalbedragen.

Stroom

Abonnementskosten: €5,99 per maand


Leveringskosten

Vaste beursprijs: dagprijs

Inkoopvergoeding: €0,0219 per kWh  

Overige kosten

Netbeheerkosten

Energiebelasting: €0,1316/kWh

Vermindering energiebelasting*

Gas

Abonnementskosten: €5,99 per maand


Leveringskosten

Vaste beursprijs: dagprijs

Inkoopvergoeding: €0,0799 / m³

Overige kosten

Netbeheerkosten

Energiebelasting: €0,7055 / m³

*De overheid compenseert een deel van de energiekosten door een korting te geven op de energiebelastingen voor stroom. Deze korting is verwerkt in het aanbod dat we jou doen.

Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaar- of eindnota?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Aan het einde van ieder contractjaar ontvang je jouw jaarnota en aan het einde van je contract een eindnota. Op deze nota kan je zien of je geld terugkrijgt of bij moet betalen. Indien je bij moet betalen is dat natuurlijk vervelend, dat begrijpen wij ook. Er zijn verschillende redenen waarom je bij moet betalen:

  • Je energieverbruik of de prijzen zijn gestegen en daarmee ook de kosten.
  • Je zonnepanelen hebben minder terug geleverd dan verwacht.
  • Je termijnbedrag is verlaagd, maar je verbruik bleef hetzelfde.

Is het bedrag dat je bij moet betalen (veel) hoger dan je had verwacht? En wordt het lastig dat in een keer te betalen? Neem dan contact op met onze klantenservice en samen zoeken we een oplossing.  

Wat is een jaarnota en wanneer ontvang ik deze?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

12 maanden nadat we zijn gestart met het leveren van stroom en/ of gas aan jouw adres, maken we de jaarnota op. Op deze nota staat een overzicht van de de totale kosten van jouw verbruik van het afgelopen jaar. Binnen 6 weken wordt deze jaarnota verstuurd.  


Het totaal van de 12 maandelijkse voorschotbedragen die jij hebt betaald wordt vergeleken met de totale kosten van jouw verbruik. Zijn de verbruikskosten lager dan de betaalde voorschotten, dan krijg je dat te veel betaalde geld binnen 3 weken teruggestort op jouw rekening. Zijn de verbruikskosten hoger dan de maandelijkse termijnbedragen, dan incasseren wij dat binnen 2 weken.

Lees hier meer over hoe onze rekening wordt opgebouwd.

Wat is het verschil tussen beursprijs, beursprijs+ en all-in prijs?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Beursprijs

De beursprijs van energie is de marktprijs waartegen NextEnergy energie inkoopt op de Europese energiemarkt. Deze prijs is exclusief BTW.

Beursprijs+

In de beursprijs+ wordt ook de inkoopvergoeding, energiebelasting (in 2024 €0,13 per kWh stroom en €0,70 per m3 gas) en BTW (21%) over de beursprijs meegerekend.

All-in prijs

De all-in prijs bevat alle posten van de beursprijs+, en telt daar de netbeheerderskosten en abonnementskosten bij op. Daarnaast wordt de vermindering energiebelasting van de prijs afgehaald om tot de all-in prijs te komen.

Waarom betaal ik ondanks de dynamische energieprijzen bij NextEnergy een vast voorschot per maand?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Het hanteren van een maandelijks voorschot - ondanks de wisselende energieprijzen - heeft de volgende voordelen:

  • Je weet precies hoeveel je maandelijks aan energiekosten kwijt bent.
  • Dankzij het maandelijkse voorschot worden de kosten over het jaar verspreid. Dit voorkomt onverwacht hoge energierekeningen in de winter.

Dankzij het maandelijkse voorschot houdt je grip op je energiekosten. Je energierekeningen blijven zo door het hele jaar gelijk, ook wanneer prijzen door het jaar heen fluctueren.

Kan ik de dag dat de automatische incasso geïncasseerd (26e van iedere maand) wordt aanpassen?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Helaas kan dit niet. Je kunt wel een aanvraag indienen om de betaling niet via automatische incasso te laten lopen. Dit raden wij echter niet aan, aangezien iedere betaling dan maandelijks handmatig doorgevoerd moet worden.

Wanneer kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Je kan je voorschot aanpassen nadat je een volledige maand bij ons onder contract hebt gestaan. Dat doe je gemakkelijk via de NextEnergy app in het Financiën scherm.

Kom je er via de app niet uit? Bel gerust met onze klantenservice en wij passen het voor je aan!

Op welke datum wordt de automatische incasso afgeschreven?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Het bedrag wordt op de 26e van iedere maand automatisch van je rekening afgeschreven. Let op dat deze datum kan afwijken voor je eerste factuur, en ook je eind- of jaarnota.

Zijn de beursprijzen altijd inzichtelijk?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Bij NextEnergy geloven wij dat inzicht in de prijzen een belangrijke sleutel is om mensen bewust te maken van zijn eigen mogelijkheden om hierop te anticiperen. NextEnergy toont de beursprijzen direct op de ontwikkelde app. Hierbij maken wij gebruik van de meest gangbare handelsbeurs voor energie, namelijk de EPEX spotprijzen voor elektriciteit en de EEX spotprijzen voor gas. Alle tarieven worden één-op-één doorbelast aan onze consument. Dit geldt voor de beursprijzen maar ook voor overige kosten zoals kosten voor de netbeheerder, belastingen en heffingen.