Veelgestelde vragen

Kan de energieprijs stijgen tijdens het laden?

Energieprijzen worden altijd een dag van tevoren vastgesteld. Je ziet de prijzen voor de volgende dag rond 16:00 in de NextEnergy app. Deze prijzen zullen dus niet ineens veranderen.

Meer weten? Lees het artikel

Gerelateerde vragen

Wordt mijn auto ook opgeladen als energieprijzen de hele dag hoog zijn?

Met slim laden kiest de app automatisch de gunstigste momenten om je auto op te laden. Zijn die er niet of nauwelijks? Dan zal je auto nog steeds opgeladen worden naar jouw gewenste percentage.

Biedt slim laden ondersteuning voor meerdere auto's?

Momenteel ondersteunt slim laden een enkele auto. Wil je een andere auto koppelen? Ontkoppel dan eerst je gekoppelde auto.

Heeft de NextEnergy app toegang tot mijn auto?

Nee, de NextEnergy app heeft alleen inzicht in de status van je auto om zo batterijstanden te laten zien, en kan opdrachten versturen om het laden te starten en te stoppen.

Hoe wordt auto-data gebruikt na het koppelen?

De app gebruikt de locatie van je auto om te kijken of je in de buurt bent van je thuislocatie. Dit is nodig omdat je zonder dynamische prijzen geen gebruik kan maken van slim laden.

Deze data wordt dus alleen gebruikt voor de slim laden functionaliteit en wordt ook niet opgeslagen. Voor meer informatie kan je de privacyverklaring van Jedlix, onze partner in slim laden, bekijken.

Kan ik slim laden uitschakelen als ik dat wil?

Ja, slim laden kan je gemakkelijk uitzetten in de NextEnergy app door naar het 'Laden' scherm te navigeren en je gekoppelde auto te selecteren. Hier zie je een schakel om slim laden aan of uit te zetten.

Wat gebeurt er als ik mijn auto nodig heb?

In de app kan je twee laadpercentages instellen: een direct laadpercentage en een slim laadpercentage. Zet je bijvoorbeeld je directe laadpercentage op 40%? Dan zal je auto zo snel mogelijk opladen naar 40%, waarna het overstapt op slim laden.

Hoewel je met slim laden het meeste kan besparen, is het aan te raden altijd een direct laadpercentage in te stellen voor als je de auto onverwacht nodig hebt.

Is slim laden beschikbaar voor bedrijven?

Momenteel is slim laden alleen beschikbaar op je thuislocatie, sinds je daar toegang hebt tot dynamische energieprijzen.

Is slim laden veilig voor mijn auto?

Ja, slim laden communiceert enkel met de API van je auto om zo het laadproces aan te sturen. Simpel gezegd doet het dus niet meer dan bepalen wanneer je auto moet starten en stoppen met opladen op basis van de actuele energieprijzen.

Hoe bespaar ik geld met slim laden?

Je auto verbruikt veel stroom, en meer rijden betekent meer opladen. Veel mensen doen dit wanneer ze thuiskomen van werk, bijvoorbeeld rond 18:00. Dit is echter wanneer stroomprijzen vaak het duurst zijn, en betaal je dus meer voor een volle auto.

Met slim laden zorgt de NextEnergy app ervoor dat jouw auto vooral wordt opgeladen tijdens goedkopere uren, bijvoorbeeld ’s middags of laat in de nacht. Zo bespaar je automatisch op het laden van je auto.

Tip: in weekenden vind je meestal de diepste dalmomenten. Probeer als het kan je grootste laadsessies tot dan te bewaren.
Beïnvloedt snel laden de laadsnelheid?

Nee, de NextEnergy app stuurt simpelweg het laden van je auto aan op basis van jouw wensen. Als je dus zo snel mogelijk een volle auto nodig hebt, kan dat via de NextEnergy app even snel als wanneer je laadt zoals je normaal gewend bent.

Wel wordt het laden (soms) verspreid over een langere periode om zo veel mogelijk te profiteren van dalmomenten.

Kan ik slim laden ook buitenshuis gebruiken?

Helaas kan je slim laden alleen thuis gebruiken. Dit komt omdat je alleen bij je eigen aansluiting gebruik kunt maken van dynamische tarieven. Bij een publiekelijke laadpaal zouden de energieprijzen bijvoorbeeld hetzelfde blijven, ongeacht of er een dalmoment is.

Is slim laden gratis?

Het gebruik van de slim laden functionaliteit is gratis voor NextEnergy klanten. Of het opladen van je auto gratis is, hangt natuurlijk af van de actuele stroomprijzen.

Hoe start ik met slim laden?

Als je een lopend contract bij NextEnergy hebt, kun je beginnen met het koppelen van je auto in de app.

Auto koppelen:

  1. Navigeer in de NextEnergy app naar het Laden scherm
  2. Druk op de knop om een apparaat toe te voegen
  3. Selecteer het merk van je auto
  4. Selecteer het model van je auto
  5. Selecteer de versie van je auto
  6. Druk op ‘Auto verbinden’ en bevestig wanneer alles klopt
  7. Log in met jouw account van je autofabrikant.

Laadsessies inzien

Als je auto eenmaal gekoppeld is, zal deze zichtbaar zijn in het overzicht in de NextEnergy app. Druk op je auto om je laadgeschiedenis te zien. Wanneer je op een recente laadsessie drukt, krijg je een overzicht met o.a. het volgende:

  • Start- en eindniveau van jebatterij
  • De kosten van de laadsessie
  • Hoeveel je hebt bespaard met slim laden
  • Geladen kWh per uur

Let op: In dit scherm zie je alleen laadsessies die je thuis hebt gedaan sinds het koppelen van je auto. Laadsessies voor het koppelen, of buitenshuis, zie je dus niet.

Slim laden instellen

Na het koppelen van je auto en/of laadpaal zal slim laden automatisch aan worden gezet. Zet je het daarna uit? Dan kan je het gemakkelijk weer aanzetten door deze stappen te volgen:

  1. Druk op je gekoppelde auto in het Laden scherm van de NextEnergy app.
  2. Schakel in het overzicht van je auto slim laden in.
  3. Stel een direct laadpercentage in. Dit is het percentage waar je auto direct naar oplaadt. We raden aan altijd een direct laadpercentage in te stellen in het geval dat je de auto onverwacht nodig hebt.
  4. Stel een slim laadpercentage in. Dit is het percentage waar je auto slim naar oplaadt.


Als je bijvoorbeeld 40-90% instelt, zal je auto zo snel mogelijk naar 40% opladen, waarna het overgaat op slim laden tot 90%.

Meer weten? Lees het artikel: Hoe stel ik slim laden in?

Wat heb ik nodig om mijn auto slim op te laden met de NextEnergy app?

Om je auto slim op te laden heb je het volgende nodig:

  • Een slimme meter
  • Een actief energiecontract bij NextEnergy
  • De NextEnergy app
  • Een ondersteunde elektrische auto*

Daarnaast raden wij aan een laadpaal te gebruiken bij het (slim) opladen van je auto. Dit gaat sneller en veiliger dan het opladen via een huishoudelijk stopcontact.

Momenteel worden de volgende automodellen ondersteund:

  • Audi (E-tron modellen)
  • BMW
  • Jaguar (I-Pace modellen)
  • Mini
  • Seat
  • Skoda (Enyaq-modellen met software versie 3.0 of hoger; verbonden met de MyŠkoda Essentials app)
  • Tesla (S, 3, X, en Y modellen)
  • Volkswagen (Volkswagen ID-modellen met softwareversie 3.0 of hoger)

Ondersteunt jouw auto slim laden niet? Als de app aangeeft dat de auto niet 'smart' is, dan kan je er alsnog gebruik van maken als je een laadpaal hebt van de volgende merken:

In dat geval koppel je na de auto ook je laadpaal aan de NextEnergy app.

Ondersteunen zowel je auto als je laadpaal slim laden niet? Dan kan je er helaas geen gebruik van maken. Als je auto wel verbonden kan worden, maar slim laden niet ondersteunt, heb je alsnog toegang tot een overzicht met informatie over recente laadsessies sinds het koppelen. Samen met de actuele en day-ahead stroomprijzen in de NextEnergy app kan je zo alsnog handmatig inspelen op dalmomenten.