Veelgestelde vragen

Waarom moet ik bijbetalen op mijn jaar- of eindnota?

Aan het einde van ieder contractjaar ontvang je jouw jaarnota en aan het einde van je contract een eindnota. Op deze nota kan je zien of je geld terugkrijgt of bij moet betalen. Indien je bij moet betalen is dat natuurlijk vervelend, dat begrijpen wij ook. Er zijn verschillende redenen waarom je bij moet betalen:

  • Je energieverbruik of de prijzen zijn gestegen en daarmee ook de kosten.
  • Je zonnepanelen hebben minder terug geleverd dan verwacht.
  • Je termijnbedrag is verlaagd, maar je verbruik bleef hetzelfde.

Is het bedrag dat je bij moet betalen (veel) hoger dan je had verwacht? En wordt het lastig dat in een keer te betalen? Neem dan contact op met onze klantenservice en samen zoeken we een oplossing.  

Meer weten? Lees het artikel

Gerelateerde vragen

Hoe wordt het termijnbedrag bepaald?

Je termijnbedrag of vast voorschot berekenen we door jouw gegevens van je jaarlijks verbruik te nemen die jij opgeeft als jouw verbruik in het verleden. We rekenen met een jaarverbruik dat we delen door twaalf maanden.  

Daar komen vervolgens verschillende kosten bij, zoals de vaste kosten, de leveringskosten en de overige kosten. De prijzen per eenheid ronden we af, hierdoor kan er een minimaal verschil zichtbaar zijn in de totaalbedragen.

Stroom

Abonnementskosten: €5,00 per maand


Leveringskosten

Vaste beursprijs: dagprijs

Inkoopvergoeding: €0,0221 per kWh  

Overige kosten

Netbeheerkosten

Energiebelasting: €0,1316/kWh

Vermindering energiebelasting*

Gas

Abonnementskosten: €5,00 per maand


Leveringskosten

Vaste beursprijs: dagprijs

Inkoopvergoeding: €0,1286 / m³

Overige kosten

Netbeheerkosten

Energiebelasting: €0,7055 / m³

*De overheid compenseert een deel van de energiekosten door een korting te geven op de energiebelastingen voor stroom. Deze korting is verwerkt in het aanbod dat we jou doen.

Wat is een eindnota en wanneer ontvang ik deze?

De eindnota ontvang je van ons als je je contract bij ons hebt opgezegd of als je verhuisd bent. Het streven is de eindnota binnen 6 weken te versturen, bij eventuele issues of correcties kan dit bij uitzondering langer duren. Op deze nota tonen we de kosten op basis van de leveringsperiode, prijzen en je verbruik. Het totaal aan gebruikte energie wordt verrekend met het totaal in rekening gebrachte termijnbedragen. Heb je meer energie verbruikt dan betaald, dan incasseren wij het verschil binnen twee weken. Heb je minder verbruikt, dan krijg jij het verschil teruggestort op jouw rekening.

Op de eindnota die je van ons krijgt kan je meteen zien of je moet bijbetalen of dat je geld terugkrijgt. Openstaande voorschotten moeten natuurlijk wel betaald worden.

Wat is een jaarnota en wanneer ontvang ik deze?

12 maanden nadat we zijn gestart met het leveren van stroom en/ of gas aan jouw adres, maken we de jaarnota op. Op deze nota staat een overzicht van de de totale kosten van jouw verbruik van het afgelopen jaar. Binnen 6 weken wordt deze jaarnota verstuurd.  


Het totaal van de 12 maandelijkse voorschotbedragen die jij hebt betaald wordt vergeleken met de totale kosten van jouw verbruik. Zijn de verbruikskosten lager dan de betaalde voorschotten, dan krijg je dat te veel betaalde geld binnen 3 weken teruggestort op jouw rekening. Zijn de verbruikskosten hoger dan de maandelijkse termijnbedragen, dan incasseren wij dat binnen 2 weken.

Lees hier meer over hoe onze rekening wordt opgebouwd.

Wat is het verschil tussen beursprijs, beursprijs+ en all-in prijs?

Beursprijs

De beursprijs van energie is de marktprijs waartegen NextEnergy energie inkoopt op de Europese energiemarkt. Deze prijs is exclusief BTW.

Beursprijs+

In de beursprijs+ wordt ook de inkoopvergoeding, energiebelasting (in 2024 €0,13 per kWh stroom en €0,70 per m3 gas) en BTW (21%) over de beursprijs meegerekend.

All-in prijs

De all-in prijs bevat alle posten van de beursprijs+, en telt daar de netbeheerderskosten en abonnementskosten bij op. Daarnaast wordt de vermindering energiebelasting van de prijs afgehaald om tot de all-in prijs te komen.

Waarom betaal ik ondanks de dynamische energieprijzen bij NextEnergy een vast voorschot per maand?

Het hanteren van een maandelijks voorschot - ondanks de wisselende energieprijzen - heeft de volgende voordelen:

  • Je weet precies hoeveel je maandelijks aan energiekosten kwijt bent.
  • Dankzij het maandelijkse voorschot worden de kosten over het jaar verspreid. Dit voorkomt onverwacht hoge energierekeningen in de winter.

Dankzij het maandelijkse voorschot houdt je grip op je energiekosten. Je energierekeningen blijven zo door het hele jaar gelijk, ook wanneer prijzen door het jaar heen fluctueren.

Kan ik de dag dat de automatische incasso geïncasseerd (26e van iedere maand) wordt aanpassen?

Helaas kan dit niet. Je kunt wel een aanvraag indienen om de betaling niet via automatische incasso te laten lopen. Dit raden wij echter niet aan, aangezien iedere betaling dan maandelijks handmatig doorgevoerd moet worden.

Wanneer kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Je kan je voorschot aanpassen nadat je een volledige maand bij ons onder contract hebt gestaan. Bel gerust met onze klantenservice en wij passen het voor je aan!

Op welke datum wordt de automatische incasso afgeschreven?

Het bedrag wordt op de 26e van iedere maand automatisch van je rekening afgeschreven.

Zijn de beursprijzen altijd inzichtelijk?

Bij NextEnergy geloven wij dat inzicht in de prijzen een belangrijke sleutel is om mensen bewust te maken van zijn eigen mogelijkheden om hierop te anticiperen. NextEnergy toont de beursprijzen direct op de ontwikkelde app. Hierbij maken wij gebruik van de meest gangbare handelsbeurs voor energie, namelijk de EPEX spotprijzen voor elektriciteit en de EEX spotprijzen voor gas. Alle tarieven worden één-op-één doorbelast aan onze consument. Dit geldt voor de beursprijzen maar ook voor overige kosten zoals kosten voor de netbeheerder, belastingen en heffingen.