Veelgestelde vragen

Ik heb al een apparaat aangesloten aan mijn slimme meter, wat nu?

Onze P1 meter komt met een splitter. Aan de onderkant van de dongle vind je een P1 poort waar je jouw andere apparaat op kunt aansluiten.

Meer weten? Lees het artikel

Gerelateerde vragen

De P1 meter is verbonden, maar ik zie geen live data
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Lijkt de P1 meter correct geïnstalleerd, maar zie je toch geen data in de app? Binnen het eerste uur kan er wat vertraging zijn. Werkt het na een uur nog steeds niet? Kijk dan naar het LED-licht op de dongle.

Blauw/groen knipperend: geen data van slimme meter → herplaats dongle.

Rood (knipperend): stroomprobleem → reset dongle en adapter.

Rood/groen knipperend: server niet bereikbaar → wacht enkele minuten.

Oranje: firmware-update bezig → wacht 5 minuten.

Zie je een andere kleur? Bekijk de kleurengids in de app, of neem contact op met onze klantenservice.

De Wi-fi verbinding lukt niet.
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Maakt de P1 meter geen verbinding met jouw netwerk, of krijg je een "Er ging iets mis" error? Probeer dan het volgende:

  • Controleer of je het juiste netwerk en wachtwoord hebt ingevuld.
  • Gebruik de QR-scanfunctie.
  • Herstart je router.
  • Zorg dat je verbinding maakt met een 2.4 GHz netwerk (geen 5 GHz).
  • Probeer de installatie opnieuw te doorlopen.
De P1 meter verbindt niet via Bluetooth.
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Wil de P1 meter niet correct verbinden via Bluetooth? Probeer dan het volgende:

  • Wacht 2 minuten nadat je de dongle hebt aangesloten in de slimme meter.
  • Houd je telefoon binnen 2 meter van de dongle.
  • Controleer of Bluetooth op je telefoon is ingeschakeld en vindbaar is voor andere apparaten.
  • Zie je een paars lampje op de dongle? Dan is deze al eerder gekoppeld. Verwijder tijdelijk de adapter van de P1 meter, en verwijder de koppeling in de Bluetooth-instellingen van je telefoon. Probeer het hierna opnieuw.
Hoe gebruik ik een P1 meter?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Na de installatie hoef je niets meer te doen met de P1 meter. Je ziet nu altijd jouw actuele verbruik in de NextEnergy app.

Moet ik de P1 meter onderhouden?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Nee, na de installatie kun je de P1 meter lekker in de meterkast laten hangen.

Wat heb ik aan een P1 meter?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Jouw slimme meter leest constant het verbruik van jouw huishouden uit, maar dat zie je zelf niet. Een P1 meter geeft je wél dit real-time inzicht zodat je altijd precies weet hoeveel stroom en gas er wordt verbruikt. Hierdoor ontdek je sluipverbruik in je huishouden, en kun je slimmer inspelen op goedkope dalmomenten.

Een P1 meter is ook nodig voor aansturing van slimme apparaten, zoals onze plug-in thuisbatterij.

Moet ik thuis zijn voor de levering van de P1 meter?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Het pakketje past door een standaard brievenbus, je hoeft dus niet thuis te blijven.

Wat is de levertijd van de P1 meter?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

De P1 meter wordt per briefpost verzonden. Na jouw bestelling kun je een levertijd van 1-3 werkdagen verwachten.

Ik heb een probleem met de installatie, wat nu?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Het LED-lichtje in de P1 meter geeft aan wat het probleem is met de installatie. Loop je tegen een van die problemen aan? Dit is wat je kunt doen:

Blauw/groen knipperend: geen data van slimme meter → herplaats dongle.

Rood (knipperend): stroomprobleem → reset dongle en adapter.

Rood/groen knipperend: server niet bereikbaar → wacht enkele minuten.

Oranje: firmware-update bezig → wacht 5 minuten.

Hoe kan ik de P1 meter verwijderen?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Volg deze stappen om de P1 meter correct te verwijderen:

1. Verwijder de P1 meter in de NextEnergy app

2. Verwijder de dongle uit jouw slimme meter en haal de adapter uit het stopcontact.

3. Wis de Bluetooth-koppeling op je telefoon

Heb ik speciaal gereedschap nodig voor de installatie?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Nee, je kunt de installatie helemaal zonder gereedschap doen.

Werkt de P1 meter met mijn slimme meter?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Onze P1 meter is ontworpen om met alle standaard slimme meters in Nederland te werken. Zolang jouw slimme meter een P1 poort heeft, zou de P1 meter moeten werken.

Heb ik een Wi-fi verbinding nodig om de P1 meter te installeren?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Ja, de P1 meter moet verbonden worden met jouw lokale netwerk om actuele verbruiksdata te tonen in de app.

Wat heb ik nodig om de P1 meter te installeren?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Voor de installatie heb je het volgende nodig:

- Een smartphone met de NextEnergy app en Bluetooth functionaliteiten;

- Een Wi-fi verbinding;

- Een slimme meter;

- Een vrij stopcontact in de buurt van jouw slimme meter.

Kan ik de P1 meter zelf installeren?
Icoon van een checkmark, in het paars dikgedrukte font.

Ja, de P1 meter installeer je in een paar minuten zelf. Dat doe je via de NextEnergy app in het Apparaten scherm. Volg de stappen nauwkeurig voor een soepele installatie.