Storingstarief

Wat is een storingstarief?

Om je te laten profiteren van dynamische tarieven moeten we jouw actuele verbruiksdata kunnen aflezen. Dat kan niet wanneer:

  • Je een conventionele (analoge) meter hebt;
  • De slimme meter technisch niet uitleesbaar is;
  • De slimme meter administratief uit staat;
  • Je wel een slimme meter hebt, maar deze door een storing tijdelijk geen meterstanden doorgeeft.

In die gevallen rekenen we een storingstarief. Dit tarief betaal je voor je verbruik in de periode dat we geen actuele verbruiksdata ontvingen. Dit is een opslag op de normale inkoopvergoeding, om de extra kosten die wij maken te dekken.

Storingstarieven vanaf 1-12-2024

  • Stroom: € 0,03 per kWh
  • Gas: € 0,03 per m³

Bedragen zijn incl. 21% btw

Dit kan jij doen

We raden je aan om in zo snel mogelijk contact op te nemen met je netbeheerder om (weer) een werkende slimme meter te krijgen. In onze app en per e-mail informeren we je wie je netbeheerder is, hoe je die kunt bereiken en welke gegevens handig kunnen zijn bij de aanvraag.

Zodra je (weer) een werkende slimme meter hebt, komt het storingstarief automatisch te vervallen. Hiervoor hoef je niets te doen: wij krijgen hiervan bericht van jouw netbeheerder en zullen automatisch ook je verbruiksdata gaan uitlezen.

In veel gevallen is de dienstverlening van de netbeheerder zonder aanvullende kosten, maar het kan zijn dat er toch tarieven van toepassing zijn. Je netbeheerder zal je dit laten weten.

Dit doen wij

Wanneer er een storing is, of we jouw meter om een andere reden niet uit kunnen lezen, laten we dat weten via e-mail en een bericht in de app. Wanneer er een storing is, of we jouw meter om een andere reden niet uit kunnen lezen, laten we dat weten via e-mail en een bericht in de app. De volgende situaties kunnen van toepassing zijn:

  • Je hebt geen werkende slimme meter, bijvoorbeeld omdat:
    • je een conventionele (analoge) meter hebt;
    • de slimme meter technisch niet uitleesbaar is;
    • de slimme meter administratief uit staat, of;
    • je aansluiting überhaupt geen meter heeft
  • Je hebt wel een slimme meter, maar deze geeft door een storing tijdelijk geen meterstanden door.

Wij kunnen deze problemen in/met jouw meter zelf niet verhelpen. Dat moet via jouw netbeheerder gaan, omdat zij de eigenaar zijn.

In de periode dat we geen verbruiksdata uit jouw meter ontvangen, weten we niet precies op welk uur of welke dag je wat hebt verbruikt. Wel weten we het totale verbruik in die periode, op basis van de laatste meterstand voor de storing en eerste meterstand na de storing.

We verdelen dat verbruik op basis van een standaard profiel (het verbruikspatroon van een gemiddelde Nederlandse consument met eenzelfde soort aansluiting als jij) over de uren dagen van de storingsperiode. Hierover betaal je vervolgens de reguliere afgesproken variabele tarieven (de beursprijs en inkoopvergoeding) en een kleine opslag (het storingstarief).

Kortom: je blijft profiteren van onze voordelige tarieven, welke afhankelijk zijn van de beursprijs op de energiemarkt.

Jouw bestelling

Icoon van een zwart kruis.
Product Name
Option 1
-
+
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
$0
Totaal
0
Wij helpen je verder met het BTW teruggave proces
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Bestellen