13/8/22
Financiële Telegraaf

Energietekort zit 'm in balans

Spread van de Financiële Telegraaf met artikelen en grafieken over economische onderwerpen, enkele foto's en kolommen.

Voor wie nu tegen de hoge energiekosten aanloopt, lijkt het te mooi om waar te wezen. Energie afnemen tegen inkoopprijzen, die soms zelfs negatief zijn waardoor je er geld op toe krijgt. Gijs Wubbe en Frederik Op de Beeck hebben deze formule bedacht voor hun eigen energiebedrijf: Nextenergy.

’Waar de meeste, grote energie- leveranciers lange termijnblokken aan energie inkopen, kijken wij van dag tot dag en van uur tot uur wat de prijzen zijn op de energiemarkt.” Aan het woord is Wubbe (37). Na een waterval aan jargon (’scope’, ’keten’, ’positie nemen’) lijkt het idee simpel. Wie energie inkoopt via Nextenergy, kan dat per dag en zelfs per uur doen tegen de best mogelijke prijs op de Energiebeurs EPEX. Door op die manier in te kopen zegt Wubbe de prijzen 20 tot 25% lager te kunnen houden. „Omdat de prijsrisico’s op de korte termijn minder hoog zijn.”

De app van Nextenergy geeft dan aan dat bijvoorbeeld om één uur ’s middags de energie het goedkoopst is en dus hét moment om de elektrische auto op te laden. De energie die het bedrijf inkoopt komt van de Europese wind en zon. De tarieven daarvan wisselen omdat de opwek van energie afhankelijk is van de weersomstandigheden. En de energie kan nog niet voldoende worden opgeslagen voor de langere termijn. Nextenergy verkoopt de energie tegen inkoopprijs weer door. De consument betaalt voor de ’service’, zoals de ondernemer uitlegt. Een maandelijks abonnement kost €4,50 voor gas en eenzelfde bedrag voor elektriciteit.

Een rekensom

Een voorbeeld aan de hand van de energieprijzen van afgelopen 24 juli. De hoogste prijs die dag was om negen uur ’s avonds: €0,40 per kWh, de laagste was om één uur ’s middags: €-0,09 per kWh.

Wubbe: „Als je dan ’s middags een elektrische auto oplaadt, kun je in potentie op 60 kWh, dat is een volle batterij, €29 besparen. Datzelfde principe geldt voor het gebruik van de wasmachine of het opladen van de warmtepomp.”

Wubbe denkt nu met zijn zakenpartner na over een service in de toekomst om automatisch in te schatten wat hun klanten wanneer nodig hebben, zodat ze kunnen programmeren wanneer energievreters op het net kunnen.

Maar wat als het té goed gaat?

Maar wat als het bedrijf een succes wordt? Zal dat dan geen ongunstige invloed hebben op de prijs? Ofwel: kan Nextenergy ten onder gaan aan zijn eigen succes? „Nee”, zegt Wubbe lachend. „Als het duurder wordt, zijn we alsnog goedkoper dan de grotere energiebedrijven.” Want het blijft interessant om per uur te bekijken wanneer je het beste de energie kunt inkopen: die prijzen liggen per dag vast. „En bij meer klanten willen we de energie goed verdelen. Dan zorgen we ervoor dat klanten op de juiste manier en op de goede tijdstippen energie gebruiken.” En energie is er volgens hem voldoende. „Er is vaak een overschot.”

Net in balans

Het doel dat het bedrijf heeft, behelst meer dan enkel verdienen aan energie. „We willen ook dat het energienet in balans is”, zegt Wubbe,

„Dat het bewustzijn van de gebruikers wordt vergroot. Goed gedrag geeft lage kosten en draagt ook nog bij aan de energietransitie.”

Het team is bezig daar nog een game bij te maken. „Zo houden consumenten er nog lol in ook.”

In ’t kort

  • In maart kregen Gijs Wubbe en Frederik Op de Beeck van ACM te horen dat hun nieuw gestarte bedrijf NextEnergy de felbegeerde vergunning ontving.
  • Daarvoor hebben de oprichters het idee letterlijk uitgetest op vrienden en familie.
  • Het energieplatform staat inmiddels een maand live.
  • Nextenergy heeft nu ongeveer 500 klanten.
Bron:
Financiële Telegraaf
Icoon met pijl naar rechts in het blauw dikgedrukt.Icoon met pijl naar rechts in het blauw dikgedrukt.
Lees het artikel